maandag 2 januari 2012

Rijstberg

Het is een recept dat ik in 2007 al eens neergeschreven had, maar na vier jaar mag dat wel eens hernomen worden, nee? Vooral dan in het kader van het nieuwe Weight Watchersprogramma 2.0. Het is namelijk een bijzonder lekker en calorie-arm gerecht, dat volledig uit verzadigende producten bestaat en dus perfect past in een telvrije dag. En dan nog steeds, als je het zou tellen, maar 8 punten bevat (zonder de kaas). En gij nu!

Ik heb het een beetje aangepast aan een recept uit een kookboek van mijn moeder. Lekker en zeer vullend.
Let wel, je hebt, inclusief suddertijd, toch een uur nodig. Het is nog lekkerder als je het een dag laat staan, en je kan het ook perfect invriezen.


Nodig (acht personen, gewone porties):
- 300 gr gekookte hesp, in blokjes/reepjes/voor mijn part tangramfiguren
- 600 gr droogkokende rijst (het lukt zelfs met basmati, heb ik ondervonden)
- 1,5 liter kippenbouillon
- 4 paprika’s naar keuze
- 2 stevige uien
- 500 gr champignons
- 3-4 tomaten, te pellen. Een blik gepelde tomaten in blokjes is misschien ook wel bruikbaar, als je dan maar het sap lang genoeg laat uitlekken
- een kluitje margarine (veteenheid die mag op een telvrije dag)
- 100 gr gemalen Emmenthal (optioneel, te nemen van je vrije punten)
- peper, zout, provençaalse kruiden en eventueel paprikapoeder

- een gróte casserole!

Uiteraard kan je enorm variëren met de hoeveelheden groenten en vlees. Ik doe er met opzet vrij weinig hesp in, minder dan het oorspronkelijke recept zegt. Je kan het ook gerust vegetarisch maken. Er zitten bij mij ook minder ajuinen in, meer champignons en meer paprika's. Maar doe vooral uw goesting! Het enige wat je moet respecteren, is de verhouding rijst/bouillon. Oh, en echt wel een groooote kookpot nemen.

Werkwijze:
- snipper de uien fijn, snij ook de paprika’s in kleine stukjes (zonder de pitten uiteraard), en bak die gedurende een tiental minuten in de hete boter, tot de uien mooi glazig zijn.

rijstberg1

- snij intussen de hesp in stukjes, gooi die ook in de pan, en laat een paar minuten mee fruiten.
- doe er daarna de rijst bij, en laat die gedurende een paar minuten meebakken tot hij glazig wordt. Pas wel op dat hij niet aanbrandt, je moet geregeld omscheppen.

rijstberg2

- giet er zachtjes de bouillon bij,  zet een deksel op de pan, en laat gedurende 25 minuten sudderen. Het is de bedoeling dat de rijst mooi korrelig blijft, dus niet roeren, enkel schudden of voorzichtig omscheppen.

rijstberg3

- intussen snij je de champignons in dunne plakjes, pel je de tomaten (overgiet ze eerst even met kokend water, dan laat dat vel los) en snij je ze in acht.
- wanneer al  de bouillon is opgenomen door de rijst, doe je er de tomaten  en champignons bij, kruid je met peper, zout, de rest van de kruiden en eventueel het paprikapoeder, en laat je het geheel nog even door en door warm worden. Het is niet de bedoeling dat tomaten en champignons echt nog gekookt worden tot ze zacht zijn.

rijstberg4

- schep op, en doe er een stevige dot gemalen kaas bovenop (3 punten voor 30 gr, tenzij je de light versie neemt. Je kan het ook gewoon weglaten)

rijstberg5

Smakelijk!

(en als je het maakt, laat eens iets weten in de commentaren!)

Labels: , ,

2 reacties:

Op 2 januari 2012 om 13:57 , Blogger Elke zei...

klinkt goed, ga ik es proberen :-)

 
Op 6 februari 2012 om 14:11 , Anonymous Anoniem zei...

i.p.v. champignons doe ik er wortel en bleekselderij bij.... en in mijn recept komen er gehaktballetjes bij (voor WW kan je die dan draaien van americain). heb toevallig gisteravond een hele schotel gemaakt, voor straks. Voorbereiding idd wat werk, maar superlekker!

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage